dilluns, 16 de maig del 2016

" PAISATGE" de J. Salvat-Papasseit

Avui és l'aniversari del naixement d'aquest brillant poeta, prematurament desaparegut. El recordem amb un poema que penso que és poc conegut. 




Ara a les nits al Pirineu
sembla nevar de tanta lluna;
és cert que als pics hi ha encara neu
i és cert també que ho fa la pruna
tota florida que ara es veu.

Sembla quieta i va brunzent
tota empolsada de fortuna,
mira's a l'aigua d'un torrent
i es veu ben blanca
però és bruna
que els roquissers senten turment. 

 Diu la granota el seu cant ronc
-cant a la molsa i a la runa-
i sembla un home cada tronc,
fidels soldats que té la lluna:
soldats que amaga el núvol bronc. 

Cada filera és un camí,
llances esteses una a una;
si el núvol bronc passa per 'quí
cada filera pren tot d'una
l'aire d'emprendre un nou destí.


                      J. Salvat Papasseit
                      "La gesta dels estels" 

 

15 comentaris:

  1. Cert que és poc conegut... jo no el recordava tot i que creia que havia llegit tot Papasseit sencer.

    I quina imatge més poètica... com vessa la lluna la seva claror sobre el riu i el congost...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em va sorprendre, jo tampoc el coneixia. Els més recitats -i musicats- són els de "La rosa als llavis".
      Aquest és de "La gesta dels estels".

      Elimina
  2. Respostes
    1. Molt visual, descriu molt bé el paisatge d'una nit de lluna.
      Una forta abraçada!

      Elimina
  3. Segur que en algun moment el vaig llegir, aquest poema, perquè tinc la seua poesia completa però no el recordava gens. Genial poeta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada repescar algun poema d'aquests poc coneguts. N'hi ha de tan bonics!
      Gran Papasseit!

      Elimina
  4. Jo no el coneixia pas aquest poema, no sembla gaire el seu estil...
    Petonets, Glòria.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ho vaig comprovar, a mi tampoc em sonava. Però és bonic, oi?
      Petonets, M.Roser

      Elimina
  5. M'encanta Papasseit, tot d'ell, i aquest poema no el coneixia! Molt bon post Glo.!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Els poemes de "La rosa als llavis" són molt coneguts, els dels altres poemaris no són tan populars.
      Gràcies, Ada, m'agrada que passis per aquí!
      :-)

      Elimina
  6. Hola algu de vosaltres em pot dir quan es va publicar aquest poema sius plau

    ResponElimina